Odyseja Umysłu

25 Lut · WebCUBE.pl · Brak komentarzy

Odyseja Umysłu to przyjazny program edukacyjny realizowany w formie międzynarodowego konkursu, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów
i studentów z całego świata. Patronat nad polską edycją sprawuje Minister Edukacji Narodowej.

Celem programu jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek Młodzież uczy się kreatywnego i krytycznego myślenia, angażując się w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych – czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów.

Odyseusze uczą się marzyć – odważnie i w oparciu o cele, myśleć – samodzielnie
i nieszablonowo i tworzyć – rozwiązania oryginalne i efektywne zarazem. Zachęcamy ich, by działali w duchu innowacji – łamiąc schematy i przyzwyczajenia, i w duchu kooperacji – z otwartością na pomysły i opinie innych. Stawiamy przed nimi wyzwania, które wymagają łączenia w praktyce wiedzy i wyobraźni, nauki i sztuki, rąk i umysłów.

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 16  oraz oddziałów Gimnazjum nr 7 w tym roku szkolnym już po raz trzeci wezmą udział w programie tworząc dwie drużyny. Wybiorą się w niesamowitą podróż, w czasie której zmierzą się z zadaniem długoterminowym oraz sprawdzą swoje umiejętności kreatywnego myślenia, współpracy w grupie, radzenia sobie ze stresem oraz rozwiązywania problemów podczas tzw. „spontanów”.

Każda drużyna decyduje się na jeden z pięciu, co roku innych  problemów, które nawiązują do różnych talentów i zainteresowań. Swoje rozwiązanie przedstawia w formie kilkuminutowej prezentacji na konkursie, Każda z drużyn w swojej kategorii wiekowej, przez kilka miesięcy pracowała nad wybranym problemem.

Młodsza drużyna w składzie: Zuzanna Dębska(7b), Agnieszka Krok (7b), Marek Maleszka(7b), Oliwia Żebrowska (7b),Dominka Loffler ( 2cG), Jakub Janota( 2cG), Oliwier Kurowski (2b) pod opieką trenerek p.Bożeny Obrzut Makowicz i p.Małgorzaty Kozery przygotowuje  problem pt. „Wieża ze zwierza” 

Zadanie drużyny polega na zaprojektowaniu oraz zbudowaniu wyłącznie z drewna balsa – i ewentualnie kleju – struktury, która podczas konkursowego występu poddana zostanie próbie utrzymania jak największego ciężaru. Haczyk polega na tym, że konstrukcję należy przyozdobić tak, by wyglądem przypominała zwierzę określonego gatunku. „Stworzenie” najpierw trzeba ustawić na stelażu testera, następnie „nakarmić” – dodając doń trzy wykonane przez uczestników przedmioty wyobrażające jedzenie, później usunąć z konstrukcji zwierzęce dekoracje, „pokarm” pozostawiając na miejscu – i dopiero wtedy rozpocząć nakładanie na nią sportowych odważników. Przemiany struktury oraz proces jej testowania muszą być wplecione w fabułę oryginalnego spektaklu, w którym pojawi się ponadto wyjaśnienie, dlaczego zwierzę opuściło swój dom. Co ważne: zarówno za obciążenie udźwignięte przez konstrukcję, jak i za zaprezentowane pomysłowe przedstawienie, można uzyskać po tyle samo punktów!

Starsza drużyna to sami gimnazjaliści: Agnieszka Skora(3d),Karolina Błażytko (3d),Michał Motylewski(3d),Jakub Mierzchała (2b),Robert Makowicz(2c)Szymon Depka (3b), Bartosz Konieczny(3a) a ich trenerkami są p.Joanna Wyrwoł i p.Aleksandra Kołodziej. Drużyna zmierzy się z problemem pt. ”Nieziemska miejscówka”.

Zespół ma za zadanie przygotować i odegrać dowcipny spektakl o pozaziemskiej miejscówce, gdzie mają zwyczaj spotykać się międzygwiezdni podróżnicy. Odwiedzą ją trzej oryginalni przybysze z różnych planet, z których przynajmniej dwaj pomówią o poszukiwaniach pewnego kosmicznego skarbu. Ponadto, w owym znanym z nowatorskiej rozrywki miejscu zatrudniony będzie pochodzący z Ziemi ludzki pracownik, pojawi się jakiegoś rodzaju jedzenie, a także futurystyczna mapa, która z dwuwymiarowej zmieni się w trójwymiarową.

Ciekawą rzeczą w projekcie jest to, że nikt spoza drużyny nie może ingerować w sposób rozwiązania problemu. Podczas pracy nad projektem trzeba się wykazać nie lada zdolnościami, uczestnicy muszą bowiem wiedzieć jak zrobić coś z niczego, jak twórczo i praktycznie wykorzystać wiedzę, a do tego jak sprawnie współpracować i dobrze się przy tym bawić.

Efekty kilkumiesięcznych działań obie drużyny zaprezentują 3 marca  na Eliminacjach Regionalnych Odysei Umysłu w Katowicach.

Kategoria: Aktualności

KONTAKT

Szkoła Podstawowa nr 16 w Rudzie Śląskiej
Sekretariat

ul. Kukułcza 4
41-710 Ruda Śląska

Tel/Fax: 32 242 34 37

Sekretariat szkoły
Czynny od poniedziałku do piątku
w godz. od 7.30 – do 15.30

Pomoc dla Kacperka