10 Lis · WebCUBE.pl · Brak komentarzy
Szanowni Rodzice, z wielką przyjemnością pragnę poinformować Was o przystąpieniu naszej szkoły w tym roku szkolnym do projektu pod nazwą „CZYTANIE METODĄ BOSTOŃSKĄ”. Projekt realizowany będzie w klasach 1-3.
Na czym polega czytanie metodą bostońską? Zasady są bardzo proste: dzieci czytają to, co chcą czytać poświęcając na lekturę 10 minut dwa razy dziennie. Może być to książka, czasopismo, komiks. Rano przez 10 minut nauczyciel czyta uczniom wybraną przez dzieci książkę. Po południu każde dziecko czyta 10 minut samo. Aktywność nie podlega ocenom. Jej celem jest zbudowanie czytelniczej społeczności i pokazanie, że czytanie może być przyjemne. Pomysł przywędrował z Bostonu, gdzie w jednej ze szkół, która nie cieszyła się dobrą opinią, nauczyciele zaczęli się zastanawiać jak przekonać dzieci do czytania i tym samym poprawić ich wyniki w nauce. Dyrektor wprowadził zwyczaj regularnego czytania – codziennie rano i po południu, o tej samej porze, przez 10 minut czytała cała szkoła. I uczniowie i nauczyciele. Po kilku latach wyniki dzieci były znacznie lepsze, a uczniowie bardziej zintegrowani. Jak się okazuje coraz więcej polskich szkół stosuje metodę bostońską. Dzięki niej dzieci naprawdę zaczynają lubić czytanie i chętniej sięgają po książki w domu. Pamiętajcie „przykład idzie z góry”, a projekt uda się zrealizować, jeśli dyrektor zainicjuje całą czytelniczą akcję i włączą się w nią wszyscy, bez wyjątku.
Czytanie książek przez dzieci jest bardzo ważne, ponieważ rozwija wyobraźnię, poszerza słownictwo, poprawia logiczne myślenie. Czytające dzieci lepiej rozumieją polecenia i łatwiej przyswajają wiedzę.
Wraz z wiekiem dziecko będzie potrafiło dłużej się skupić na książeczce. Jeśli dwulatka potrafi na zabawie z książeczką spędzić dziesięć minut dziennie, to jest już świetny wynik. Za kilka lat ten czas znacznie się wydłuży.
W pierwszych latach życia czytanie jest to forma spędzenia czasu z rodzicem. Dziecko samo przychodzi do rodzica, siada na kolanach i wraz z mamą lub tatą spędza czas na oglądaniu książeczki.
Książka jest świetną alternatywą dla tabletu i telefonu. Dziecko należy zainteresować książką. Nie czytaj mechanicznie, tylko pokazuj obrazki, komentuj, dopowiadaj… Wtedy dziecko zainteresuje się tą książką na pewno.
Dzieci lubią oglądać tę samą stronę po kilkanaście razy. Lubią czytać tę samą książkę w kółko. Dodatkowo dzieci uwielbiają słuchać audiobooków.
Bliskość między dzieckiem a rodzicem w trakcie czytania książki jest niepowtarzalna. Dziecko przytula się, siada na kolanach i jest żywo zainteresowane zabawą-czytaniem.
Szkoła Podstawowa nr16 im. Janusz Korczaka w Rudzie Śląskiej
Osoby wdrażające projekt: nauczyciele – wychowawcy klas 1-3, bibliotekarz, nauczyciel katecheta, nauczyciel języka angielskiego, nauczyciel informatyki.
Osoby objęte działaniami: uczniowie klas 1-3.
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia projektu:
Na podjęcie projektu miało wpływ wiele czynników:
Inicjatywa czytania bostońskiego w szkole będzie promowała rozpoczynanie dnia nie od obowiązku, a od przyjemności.
Modelowanie czytania przez dorosłych spowoduje, że uczniowie zaczną traktować czytanie jak coś naturalnego, modnego, wartościowego dla samego czytania.
Książki warto czytać, mają one ogromną moc, a zatem mogą zmienić myślenie uczniów, a nawet mieć wpływ na całe ich życie.
Cel ogólny projektu:
Wyrobienie nawyku czytania, który pozytywnie wpłynie na proces uczenia się uczniów.
Cele szczegółowe:
Nowatorstwo projektu:
Nawyk czytania kształtowany będzie z zastosowaniem metody czytania bostońskiego.
Spodziewane efekty projektu:
Czytanie bostońskie przyczyni się do wyrobienia nawyku czytania, rozbudzenia zainteresowań czytelniczych i pozytywnie wpłynie na proces uczenia się uczniów. Przyczyni się do poprawy jakości czytania, poprawności ortograficznej, zwiększenia zasobu słownictwa, swobody porozumiewania się w języku ojczystym za pośrednictwem szeregu środków wyrazu, większej zdolności wyrażania myśli i uczuć w formie wypowiedzi ustnych i pisemnych, kształtowania umiejętności czytania ze zrozumieniem, wzrostu wiedzy ogólnej i poprawy wyników nauczania.
Wartość dodana projektu: pozytywne zmiany w zachowaniu uczniów, integracja środowiska szkolnego, promowanie szkoły w środowisku.
Kryteria sukcesu projektu:
Opis przebiegu projektu:
Dzień w szkole rozpoczynamy od przyjemności, bez przepytywania, oceniania, po prostu czytamy, zgodnie z opracowanym w szkole przepisem na czytanie „metodą bostońską”.
Składniki przepisu:
Przygotowanie:
Uwagi do przepisu:
Harmonogram wprowadzenia czytania bostońskiego.
Przeprowadzenie diagnozy wstępnej – listopad 2019
3. Wprowadzenie czytania bostońskiego – grudzień 2019
4. Działania towarzyszące projektowi:
Sposoby ewaluacji projektu:
1.Diagnoza wstępna
a) opracowanie wyników i wniosków – listopad 2019.
2. Monitorowanie projektu:
3. Dokumentowanie przebiegu projektu.
4. Diagnoza końcowa:
5. Świętowanie sukcesu – czerwiec 2020.
Autor wpisu: Bożena Szarla
Kategoria: Aktualności