Realizacja projektu “Ekopracownia pod chmurką”
W naszej szkole utworzono i wyposażono ekopracownię pod chmurką pn. „Ogródek korczakowski”. Ogólny koszt projektu wyniósł 87 500,00 zł, w tym dotacja 70 000,00 zł.
„Ogródek korczakowski” stał się miejscem, w którym uczniowie biorą aktywny udział w realizacji programu edukacji ekologicznej, opartego na aktywności dziecka w tworzeniu wiedzy o środowisku, umiejętności, postaw i nawyków, mających na celu wyrobienie gotowości do podejmowania działań proekologicznych.
Realizacja założeń programowych odbywa się w wyodrębnionych strefach:
1. Strefa badacza – zakupiono altankę i ławostoły – tutaj uczniowie dokonują analizy zapisów poczynionych obserwacji, a także uczestniczą w działaniach twórczych związanych z wykorzystaniem miejsc siedzących i stołów. Altana jest miejscem wypoczynku i relaksu, miejscem podejmowania zadań wymagających koncentracji i uwagi.
2. Strefa: “Owocowo – warzywny raj” (ekoszklarnia) – w tej części są realizowane działania praktyczne mające na celu właściwą opiekę nad roślinami, obserwację wzrostu roślin od sadzonki do dojrzałości oraz zbiór plonów, a także nauka rozpoznawania warzyw, owoców, badanie ich właściwości za pomocą zmysłów oraz praktyczne ich wykorzystanie.
3. Strefa obserwacji pogody – w obrębie tej strefy uczniowie w praktyczny sposób uczą się jak dokonywać poszczególnych pomiarów elementów pogody. Rozpoznają, rozróżniają, opisują, mierzą i zapisują: temperaturę, zachmurzenie, kierunek oraz siłę wiatru, wielkość opadów atmosferycznych. Poza tym odczytują oraz używają różnorodnych symboli pogodowych, zaczynając od prostych piktogramów do zestawu naukowych symboli używanych w oficjalnych mapach pogodowych.
4. Strefa ogrodu uprawnego – to strefa zajęć praktycznych mających na celu wysiew warzyw
i ziół w przeznaczonych do tego skrzynkach, właściwą opiekę nad roślinami, obserwację wzrostu roślin od nasiona do dojrzałości oraz zbiór plonów. Dzięki zasadzonym drzewom,
i krzewom uczniowie za pomocą zmysłów poznają ogród i doceniają jego piękno, a umiejscowiony w niej kompostownik pozwala założyć hodowlę dżdżownic kalifornijskich i przyczynia się do poszerzenia wiedzy na temat ekologii i biodegradowalności. Zakupiono stoły ogrodnika, grządki podwyższone oraz zestaw badawczo – doświadczalny.
5. Strefa zmysłów – utworzono ścieżką sensoryczną, dzięki której uczniowie rozwijają wszystkie zmysły. Ich współdziałanie odgrywa bardzo istotną rolę w procesie uczenia się, dlatego głównym założeniem strefy sensorycznej jest stymulacja i integracja zmysłów (np. słuchu, dotyku, równowagi). Pozwala uczniom odkrywać własne preferencje czuciowe oraz rozwijać różnicowanie dotykowe, a także oddziałuje relaksacyjnie.
6. Strefa obserwacji owadów i ptaków – w tej części odbywają się zajęcia mające na celu obserwację owadów oraz ptaków, które znajdą swoje schronienie w roślinności, przygotowanych domkach dla owadów i ptaków oraz karmnikach. Uczniowie poznają tu sprytne sposoby i mechanizmy zapylania roślin oraz ciekawostki dotyczące życia i rozwoju owadów i ptaków.
7. Domek ogrodnika – tutaj uczniowie poznają funkcje oraz sposoby bezpiecznego posługiwania się narzędziami ogrodniczymi: grabkami, łopatkami itp. Rozwijają umiejętność utrzymywania porządku oraz dobrej organizacji pracy. W domku ogrodnika przechowywane są zakupione narzędzia: konewki duże i małe, narzędzia dla uczniów ( łopatki, grabki) i nauczycieli (sekatory, nożyczki, motyczki), wąż ogrodowy,
W dniu 26.10.2023r. dokonano uroczystego otwarcia ekopracowni pod chmurką. Wydarzenie znalazło swe odzwierciedlenie w relacjach medialnych.
- https://www.rudaslaska.pl/ruda-slaska/aktualnosci/ekopracownia-pod-chmurka-juz-dziala
- https://www.portalsamorzadowy.pl/polityka-i-spoleczenstwo/ruda-slaska-ekopracownia-pod-chmurka-w-szkole-podstawowej,499761.html
- https://www.sferatv.pl/vod/publicystyka/ekowiesci/21142-ekowiesci-listopad-2023
- https://wiadomoscirudzkie.pl/eko-wiadomosci/pierwsza-w-miescie-ekopracownia-pod-chmurka,11566
- https://telewizjatvt.pl/eko-maluch-jak-byc-malym-ekologiem-%f0%9f%a4%94%f0%9f%8c%bf-listopad-2023/