Przez interwencję rozumiemy zestaw rozmów i działań prowadzących do wyeliminowania niewłaściwych zachowań ucznia.
Każdy nauczyciel widząc łamania zasad zachowania przez ucznia ma obowiązek zareagować – powstrzymać niewłaściwe zachowanie.
Nauczyciel w momencie pojawienia się problemu z zachowaniem ucznia przeprowadza z nim osobistą rozmowę wyjaśniająca zajście , wyraźnie informując o tym czego oczekuje, a tym samym wyraża sprzeciw wobec niepożądanego zachowania. Jeśli zachodzi potrzeba pokazuje jak należy zadośćuczynić. Uświadamia również uczniowi, jakie poniesie konsekwencje za swoje niewłaściwe zachowanie. Jeśli wpisuje informacje do zeszytu korespondencji – informuje o tym wychowawcę klasy.
Założenia interwencji wychowawczej
- Etapowość sankcji.
- Wypracowanie konkretnego stanowiska i jednolitego systemu postępowania wobec uczniów przez wszystkich nauczycieli.
Kolejność podejmowanych działań
- Ustne zwrócenie uwagi przez prowadzącego lekcję nauczyciela.
- Ustne zwrócenie uwagi w czasie przerwy przez nauczyciela dyżurującego(lub nauczyciela, będącego świadkiem jakiejś niebezpiecznej sytuacji).
- Rozmowa po lekcji z nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne.
- Rozmowa z nauczycielem prowadzącym lekcję i wychowawcą.
- Rozmowa z wychowawcą i rodzicami.
- Rozmowa z wychowawcą rodzicami, pedagogiem, psychologiem szkolnym.
- Spotkanie Zespołu Wychowawczego w składzie : wychowawca klasy, zespół nauczycieli uczących, pedagogiem i psychologiem szkolnym.
- Rozmowa z dyrektorem szkoły, wychowawcą, psychologiem i pedagogiem szkolnym.
- W sytuacjach wyjątkowych(kryzysowych) zwołanie Zespołu Wychowawczego natychmiast z pominięciem kolejności działań wychowawczych.
Podejmowanie działania wychowawcze
- Ustne upomnienie przez nauczyciela.
- Przesadzenie do innej ławki.
- Zapis w zeszycie do korespondencji dotyczy zaistniałej sytuacji.
- Dodatkowe zadanie domowe na ocenę (dotyczy niewłaściwego zachowania w trakcie lekcji).
- Uwaga do dziennika
- Pobyt w sali wyciszeń ( dotyczy niewłaściwego zachowania w czasie przerwy) – uczeń dostaje zadanie do wykonania, jeśli go nie wykona, to dostaje kolejne na ocenę.
- Spisanie kontraktu z uczniem.
- Spisanie kontraktu z uczniem w obecności rodziców.
- Spisanie kontraktu z rodzicami.
- Utrata przywilejów(ustalana indywidualnie dla danego ucznia, np. jako rezultat nieprzestrzegania ustaleń kontraktu).
- Obniżenie oceny z zachowania.