Stacje uczenia się w lekcjach powtórkowych
Jak przygotować lekcję powtórzeniową, żeby nie była odczytana przez Uczniów jako odpytanie z przerobionego materiału? Jak utrzymać Ich uwagę? Jak zaangażować Wszystkich, a jednocześnie zaproponować coś Każdemu? Jednym z rozwiązań są np. STACJE UCZENIA się (STATIONENLERNEN)
Tę formę pracy zaproponowałam klasom 7 w ramach powtórzenia pierwszego działu.
Przygotowałam 10 STACJI:
- Słownictwo: z zakresu kolory dwa ćwiczenia dopasowania i uzupełniania w formie zagadki,
- Słownictwo z zakresu dni tygodnia i miesięcy: gra memory, ćwiczenie przyporządkowania,
- Słownictwo z zakresu emocji: ćwiczenie dobierania antonimów, szukanie błędów w zdaniach.
- Słownictwo: liczby 0-20: pisanie liczby na plecach partnera, ćw. za dużo/za mało,
- Stacja czytanie: tekst z poleceniem P/F
- Stacja pisanie: zadaniem Uczniów było stworzenie krótkiego tekstu, w którym uwzględniliby następujące informacje: jak się nazywają, gdzie mieszkają, kiedy mają urodziny, jacy są, jak się czują,
- Stacja tłumaczenie zdań,
- Stacja tworzenie pytań z rozsypanki wyrazów,
- Stacja słownictwo dopasowanie elementów
- Mówienie: Zadaniem Uczniów było nagranie krótkiego dialogu.
Każda stacja skupiała się na innym aspekcie, każda proponowała różnorodne metody, dodatkowo były oznaczone: leicht=łatwe; schwer= trudne; super schwer= bardzo trudne. Uczniowie pracowali w grupach, każdy miał możliwość wyboru, sam określał tempo pracy, decydował o kolejności wykonywania zadań. Efekt swojej pracy uwiecznili na zdjęciach, które następnie przesłali do classroomu. Uważam, że stacje uczenia się to doskonałe narzędzie do personalizacji procesu edukacyjnego.
Tomira Adamczyk